هزینه طراحی فروشگاه اینترنتی چقدر است ؟ به طور کلی نمی توان به این پرسش پاسخ داد زیرا موارد مهمی در این هزینه سهم دارند . به عنوان مثال اگر فروشگاه اینترنتی شما فقط در حد معرفی چند محصول که در حوزه فعالیت و تخصص شما باشد اصلا نیازی به پرداخت هزینه برای طراحی ندارید و می توانید از یک cms استفاده کنید . اما اگر شما یک هدف جامع برای فروش داشته باشید موضوع کاملا متفاوت می شود و پیشنهاد می کنم ادامه مقاله را بخوانید .

1. هدفتان از راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست 

تعجب نکنید!!! باید بدانید که در فروشگاه شما چه محصولی می خواهد فروخته شود ، مشتریان شما چه افرادی هستند ، آیا امکان فروش محصولات از طریق وب سایت به صورت آنلاین وجود دارد ، رقیبان شما چه شرکت هایی هستند ؟ پاسخ به این سوالها باعث می شود راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید . بر فرض مثال به فروشگاه های اینترنتی فروش میوه های خاص دقت کرده اید ؟ فقط می توانند در محدوده استان یا شهری که هستند خدمات عرضه کنند و این محدودیت بر می گردد به نوع محصولی که برای فروش انتخاب کرده اند .
اطلاع داشتن از موارد بالا باعث کاهش هزینه طراحی فروشگاه اینترنتی شما می شود . اما اگر دقیقا ندانید چه کاری می خواهید انجام بدهید هرچه به جلوتر میروید باید هزینه بیشتری برای کامل کردن فروشگاه خود پرداخت کنید . 

پس اولین نکته مشخص کردن هدف می باشد . هدفتان از طراحی فروشگاه چیست و میخواهید به کجا برسید ؟

اطلاعات فنی شما در چه حدی می باشد ؟ 

معمولا برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای نیاز به یکسری اطلاعات فنی دارید . این اطلاعات شامل شناخت دقیق زبان های برنامه نویسی بوده که به شما کمک می کند راحت تر بتوانید انتخاب کنید که زبان اصلی برنامه نویسی فروشگاه شما چه باشد ؟(در سطح متوسط و ضعیف این اطلاعات نیاز نمی باشد)

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که ارتباط زبان برنامه نویسی با هزینه چه می باشد ؟ اگر شما دانش فنی اینکار را داشته باشید می توانید با تشکیل یک تیم تیم مجرب خودتان فروشگاه را طراحی کرده و امکانات آن را بسته به نیازتان برنامه نویسی کنید و در صورتیکه اطلاعات لازم را نداشته باشید باید از یک تیم متخصص کمک بگیرید که به مراتب هزینه بیشتری دارد .  
هزینه برنامه نویسی یک فروشگاه اینترنتی بسته به امکانات بین 7 تا 30 میلیون تومان می باشد که به امکانات ، زبان برنامه نویسی ، مدت زمان تحویل و موارد دیگر این مبلغ کاهش یا افزایش پیدا می کند . البته این مبلغ فقط مخصوص فروشگاهی است که از پایه بسته به نیاز شما برنامه نویسی شود نه فروش یک برنامه تحت وب فروشگاهی 

برنامه های تحت وب فروشگاهی بدلیل اینکه به افراد زیادی فروخته می شود و فقط یکبار برنامه نویسی می شوند به مراتب هزینه خیلی خیلی پایین تری دارند .

 نکته : همانطور که در بخش ابتدایی به آن اشاره شد توضیحات این قسمت مربوط به یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای می باشد .

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است ؟

تا به این قسمت متوجه شدید که اگر بخواهید یک فروشگاه اینترنتی را از ابتدا توسط یک تیم متخصص برنامه نویسی کنید باید هزینه ای بین 7 تا 30 میلیون پرداخت کنید .  البته این هزینه تقریبی بوده و ممکن است کم یا زیاد شود . (این روش معمولا توسط افراد معمولی مورد استفاده قرار نمی گیرد و بدلیل سرمایه ابتدایی بیشتر توسط شرکت ها ، ارگانهای دولتی و خصوصی یا سازمان ها استفاده می شود) اگر جزو این دسته نیستید ادامه مقاله را بخوانید . 

در صورتیکه سرمایه اولیه شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی زیر 5 میلیون تومان می باشد می توانید از برنامه های آماده کمک بگیرید . منظورم از برنامه ، نرم افزار فروشگاه اینترنتی تحت وب می باشد که اصطلاحا به آن فروشگاه ساز ، cms یا موارد دیگر گفته می شود . فروشگاه ساز توسط یک تیم برنامه نویسی و به کاربران مختلف فروخته می شود . این روش باعث پایین آمدن قیمت تمام شده فروشگاه ساز می شود . 


در صورتیکه سرمایه اولیه شما زیر یک میلیون تومان هست پیشنهاد میکنم از روشی که بنده استفاده کرده ام کمک بگیرید . کافیست هسته یک فروشگاه ساز آماده را دانلود ، نصب و از آن استفاده کنید . 
در حین استفاده از فروشگاه رایگان سعی کنید موارد زیر را به صورت تخصصی یاد بگیرید : 
1. بازاریابی فروش اینترنتی 
2. تولید محتوا 
3. سئو 

معمولا فروشگاه هایی که از طریق روش سوم راه اندازی می شود بین 1 تا 3 سال زمان می برد تا به سود برسند . در این مدت زمان می توانید با فراگیری مواردی که در بخش بالا به آن اشاره کردم ، هسته فروشگاه (زبان برنامه نویسی) را ارتقا داده و با تخصصی که بدست آورده اید به سود برسید . 


به این هزینه مبلغ ثابت هاست (فضای نگهداری وب سایت) هم اضافه می شود که این مبلغ هم نسبت به ورودی همزمان کاربران (تعداد بازدید کنندگان در یک لحظه) + داخل یا خارج ایران + نوع سرور (اشتراکی ، مجازی ، اختصاصی) متغیر است . از 20 هزار تومان تا 2 میلیون تومان به صورت ماهیانه 

 نتیجه گیری : 
با توجه به مواردی که در بالا به آن اشاره شده ؛
اول : هدفتان از راه اندازی فروشگاه چیست ؟ با مشخص کردن هدف هزینه های شما کاهش پیدا می کند . 
دوم : اطلاعات فنی در این زمینه دارید یا خیر ؟ برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی نیاز به یک تیم دارید . به هیچ وجه اینکار از طریق یک نفر امکان پذیر نمی باشد . بهتر است در همان ابتدا اطلاعات لازم برای شروع را بدست آورده سپس اقدام کنید . تا جاییکه می توانید قبل از شروع از افرادی که در این زمینه گام برداشته و موفق شده اند کمک بگیرید . اینکار باعث می شود آزمون و خطای شما تا حد قابل ملاحضه ای کاهش پیدا کرده و زودتر به نتیجه برسید . 

سوم : مشخص کنید چه مقدار سرمایه برای راه اندازی فروشگاه در نظر گرفته اید سپس با توجه به بودجه ای که دارید شروع کنید . 

برای رسیدن به هر هدفی سه اصل نیاز است صبر ، تخصص و پشتکار 
امکان ندارد فردی با رعایت کردن سه اصل بالا به نتیجه نرسد . همین حالا شروع کنید .

منبع: سایت macada