بی‌بی‌سی (به انگلیسی: British Broadcasting Corporation) بصورت مخفف BBC به معنی شرکت پخش بریتانیا، یک سرویس خبری بریتانیایی است. این مرکز خبری در خانه رسانه ‏(en)‏ در لندن مستقر است و کهن‌ترین سازمان رسانه‌ای ملی جهان می‌باشد که بر اساس آمار سال ۲۰۱۴ بر پایه تعداد کارکنان با ۲۰٬۹۵۰ کارمند و ۱۶٬۶۷۲ نفر در بخش رسانه عمومی که شامل قراردادهای پاره‌وقت قابل تغییر به ثابت در مجموع با ۳۵٬۴۰۲ کارمند بزرگترین رسانه پخش همگانی در جهان است.

بی‌بی‌سی تحت یک منشور سلطنتی تأسیس شد و تحت توافقش با وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش دولت بریتانیا فعالیت می‌کند. هزینهٔ فعالیت بی‌بی‌سی مطابق یک کامزد سالانه پروانه تلویزیون در پادشاهی متحد ‏(en)‏ از آن دسته از خانوارها، شرکت‌ها و سازمان‌های بریتانیایی که تجهیزات دریافت یا ضبط رسانه‌های زنده تلویزیونی را دارند تأمین می‌گردد. میزان این عوارض توسط دولت بریتانیا تعیین شده، توسط مجلس تصویب شده و برای خدمات آنلاین، رادیوی سراسری و تلویزیون که ملت‌ها و مناطق پادشاهی متحد را پوشش می‌دهند استفاده می‌شود.

این مبلغ از یکم آوریل ۲۰۱۴ برای خدمات جهانی بی‌بی‌سی ‏(en)‏ نیز که از سال ۱۹۳۲ راه‌اندازی شده است و خدمات فراگیر آنلاین، رادیو و تلویزیون را به عربی، فارسی و به ۲۸ زبان دنیا پخش می‌کند نیز سرمایه‌گذاری می‌شود.

حدود یک چهارم درآمد بی‌بی‌سی از کمپانی زیرمجموعه آن، بی‌بی‌سی سراسری ‏(en)‏ (با مسئولیت محدود)، می‌آید که برنامه‌ها و خدمات بی‌بی‌سی را به صورت بین‌المللی می‌فروشد و همچنین سرویس‌های خبری انگلیسی زبان ۲۴ ساعته بین‌المللی اخبار جهانی بی‌بی‌سی ‏(en)‏ و BBC.com که توسط کمپانی با مسئولیت محدود اخبار سراسر بی‌بی‌سی است را منتشر می‌کند.

فعالیت اصلی بی‌بی‌سی تولید برنامه و سرویس‌های خبری است. شعار بی‌بی‌سی این است: «هر ملت باید با صلح و آرامش با ملتی دیگر صحبت کند.»

منبع: ویکی پدیا